ZABAWY WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ MOWY



Każde, zdrowe dziecko prędzej czy później nauczy się mówić. Proces nauki rozpoczyna się już od okresu noworodkowego, a nawet prenatalnego, gdy dziecko poznaje głos mamy, i uczy się go odróżniać od innych głosów. Już po urodzeniu, noworodek porozumiewa się z nami, jego mową jest płacz. Z biegiem czasu dziecko uczy się wydawać dźwięki, rozpoznawać znaczenie słów, przekazywać informacje za pomocą dźwięków i gestów. Proces ten odbywać się będzie i bez naszej pomocy, o ile dziecko będzie przebywało w towarzystwie mówiących osób. Możemy jednak wspomóc rozwój mowy naszego dziecka. Oto kilka sposobów:




  • Pierwszy i najważniejszy, a zarazem najprostszy - mów do dziecka. Jak najwięcej, jak najczęściej, od urodzenia, przy każdej okazji ale bez pieszczenia i zdrabniania. Oprowadzaj niemowlaka po domu, opowiedz co będziecie dziś robić, podczas kąpania czy przebierania informuj, co za chwile będzie się działo. Rozmawiaj z dzieckiem tak, jak by cię rozumiało.  Na początku może cię to krępować ale po pewnym czasie stanie się to czymś zupełnie naturalnym. 
  • Nazywaj rzeczy/ do dziecka zwracaj się po imieniu - wskazuj palcem na przedmioty w swoim otoczeniu i nazywaj je. Zobaczysz, że już kilkumiesięczne dziecko po jakimś czasie zacznie kojarzyć dany przedmiot z nazwą, a ok 36 - 40 tygodnia zacznie rozumieć, że rzeczy dzielą się na kategorie, np. pies to nie tylko nasz pupil, ale również zwierze spotkane na spacerze itd. Mój roczniak sam prosił o nazywanie przedmiotów wskazując na nie palcem. Dzieci lubią rozumieć co je otacza. Do dziecka mów po imieniu, zamiast "dam ci pić" - "dam Ani pić". Maluchy nie rozumieją znaczenia "ja" , "ty" więc również mówiąc o sobie i bliskich używaj określeń "mama","tata","babcia","ciocia".
  • Nie tylko mów, ale też prowadź dialogi. Gdy dziecko zacznie radośnie gaworzyć, zainteresuj się tym co, chce przekazać. Odpowiedz mu. Poczekaj i daj mu czas na ponowną odpowiedź. Badania wskazują, że prowadzenie z dzieckiem rozmowy jest bardziej efektywne od rodzicielskiego monologu. 
  • Wprowadź pojęcia typu "zimno / ciepło", "jest / nie ma", "mokre / suche" przy okazji wykonywania codziennych czynności. 
  • Śpiewaj - tak samo jak z mówieniem, jak najczęściej: przy zabawie, w kąpieli, w samochodzie, przed snem. Naukowcy twierdzą, że dzieci świetnie uczą się języka właśnie przez muzykę i w ten sposób łatwiej przyswajają nowe słowa. Dodatkowo śpiewanie kołysanek wpływa na rozwój mózgu dziecka. Nie wierzysz? Udowodnione naukowo : http://mataja.pl/2014/01/a-czy-ty-spiewasz-swojemu-dziecku-kolysanki-czyli-o-wplywie-kolysanek-na-wiez-z-dzieckiem/
  • Czytaj -  to także doskonały sposób na rozwój mowy dziecka. Jest podobnie jak z mówieniem, z tym że maluch osłuchuje się z językiem literackim, który różni się od naszego, potocznego. Można zacząć od, krótkich wierszyków, świetnie sprawdzą się takie dźwiękonaśladowcze. Są one łatwo przyswajalne, dzięki rymowanemu tekstowi, a powtarzane wielokrotnie rozwijają pamięć. Maluch nie lubi czytania? Nie chce usiedzieć na miejscu albo zabiera ci książkę z reki? Też przez to przeszłam, ale znalazłam sposób na mojego szkraba i teraz oglądanie książeczek to jedna z jego ulubionych zabaw. Mój sposób przedstawię wkrótce w innym poście.
  • Ucz naśladowania odgłosów - nie bez powodu dzieci uczy się jak robi kotek, a jak robi piesek. Dzieci uwielbiają zabawy dźwiękonaśladowcze, a dzięki nim rozwijają swoje umiejętności językowe.
  • Kto robi "miau" / kto robi "muu" - zabawa dla nieco starszych dzieci. Pokazujemy obrazki z 3 zwierzętami, naśladujemy jedno z nich i prosimy by dziecko wskazało które. 
  • Zabawa we wskazywanie "gdzie jest.." - młodszym dzieciom pokazujemy 3 rzecz np. lalka, miś, samochodzik. Nazywamy je kolejno a następnie prosimy o wskazanie jednej z nich, np lalki. Gdy dziecko pokaże źle mówimy : "to jest samochód, lalka jest tu". Przy starszych dzieciach można użyć książeczek, gdzie na obrazku jest kilka przedmiotów. 
Co, ciekawe na rozwój mowy ma także wpływ motoryka mała. Ponieważ ośrodki w mózgu odpowiedzialne za obie funkcje są położone obok siebie. Pobudzanie ośrodka odpowiedzialnego za dłonie ma wpływ również na ośrodek mowy. Jak wykorzystać tę wiedzę w zabawie z dzieckiem? O tym w kolejnym poście. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz