TAJNE SZYFRY DLA DZIECI - ROZWÓJ INTELIGENCJI LOGICZNO - MATEMATYCZNEJ. 8 POMYSŁÓW NA SZYFROWANIE WIADOMOŚCI



Jak rozwijać u dziecka inteligencję logiczno-matematyczną i dobrze się przy tym bawić? To proste, napiszcie zaszyfrowany list. Odczytywanie zaszyfrowanych wiadomości wspomaga rozwój inteligencji logiczno- matematycznej oraz rozwija umiejętność analizy i syntezy wzrokowej dziecka.

Jak zaszyfrować taki list? Oto moje 8 propozycji na tajne szyfry dla dzieci.

Zapisanie od tyłu. To chyba najprostszy sposób - wiadomość zapisujemy po prostu od tyłu.

Podmiana liter. Polega na zamianie liter według poniższego klucza a odczytywanie to ponowna zamiana liter.

Szyfr komórkowy. Czyli coś dla pamiętających pisanie SMSa przed erą telefonów dotykowych. Klucz do szyfru wygląda jak klawiatura telefonu komórkowego a zaszyfrowując musimy zachować zasady pisania wiadomości SMS.
Dla przykładu NUDZI MI SIĘ po zaszyfrowaniu będzie wyglądało tak: 
66 88 3 999 444 1 6 444 1 777 444 33

N to 66, bo jest na drugim miejscu na "klawiszu" 6.
I to 444,  bo jest jako trzecie na klawiszu 4 itd
 1 to spacja.

Szyfr ułamkowy. W przypadku tego szyfru używamy poniższego klucza:
 Dla przykładu literkę "G" zapiszemy ułamkiem 3/2 a literkę "K" 3/3 itd

Zamiana litery na cyfrę. Kolejny sposób, gdzie używamy dość prostego klucza: 

Zapisując literę najpierw używamy cyfry z poziomego rzędu - nieparzystej, a następnie liczby parzystej z pierwszej kolumny.
Dla przykładu "P" to 38, a "E" 92


Szyfr MO TY LE CU DA KI a właściwie szyfr GA DE RY PO LU KI, ale pierwsza nazwa będzie łatwiejsza do przyswojenia przez dzieci, 
Jest to szyfr często używany przez harcerzy. Szyfrowanie polega na podmianie spółgłoski na, sparowana z nią w podanych sylabach, samogłoskę i odwrotnie. Jeżeli jakiejś litery nie ma w podanym kluczu to pozostawiamy ją bez zmian. Więc M zmieniamy na O, a A zmieniamy na D itd.

Dla przykładu : NUDZI MI SIĘ to: NCAZK OK SKĘ

Inne warianty tego szyfru to wspomniane : GA DE RY PO LU KI oraz KA LI NO WE BU TY lub 
NO WE BU TY LI SA.

Czekoladka. Tu litery zastępujemy obrazkiem ilustrującym umiejscowienie danej litery w jednej z ramek:

W miejscu litery wstawiamy kropkę. Wygląda to tak:

Atrament sympatyczny. Jak zrobić znikajacy atrament? Potrzebujecie soku z cytryny, pędzelka, kartki i żelazka. Pędzelkiem zamoczonym w cytrynowym atramencie piszemy nasza wiadomość i czekamy aż wyschnie. By odczytać nasz zaszyfrowany list trzeba podgrzać np. żelazkiem lub w piekarniku.

Pisanie i odczytywanie szyfrów to świetna rozrywka dla czytających już dzieci. Może też być elementem zabawy w szpiegów czy poszukiwaczy skarbu, wszystko zależy od waszej wyobraźni. Na dodatek rozwijamy umiejętności matematyczne i logiczne naszego dziecka, a podczas odczytywania przez niego wiadomości mamy chwilę na wypicie kawy - same plusy.

Miłej zabawy 






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz