TYPY INTELIGENCJI CZ. 3 : INTELIGENCJA JĘZYKOWA U DZIECI.
Czas na trzecią część z serii, o rodzajach inteligencji. Dwie poprzednie, wraz z propozycjami zabaw rozwijających znajdziecie tu: inteligencja logiczno - matematyczna i inteligencja przyodnicza.
Ten wpis poświęcony będzie inteligencji językowej, zamiennie nazywanej też inteligencją werbalną lub lingwistyczną.
Inteligencja językowa pozwala na sprawne formułowanie swoich myli, za pomocą słowa. W jej skład wchodzą również: wrażliwość na rytm, brzmienie i modulację głosu, budowę i znaczenie słów oraz umiejętność używania języka do instruowania, zabawiania czy negocjacji.
Osoby obdarzone inteligencją językową lubią czytać i pisać, mają bogate słownictwo, lubią i potrafią przemawiać, bawią się słowem i uwaga: szybciej uczą się języków obcych. Dzieci z rozwiniętym, tym typem inteligencji łatwo przyswajają informacje i mają znakomitą pamięć. Uwielbiają słuchać, ale i opowiadać bajki. Lubią pisać, czytać, nie mają problemów z ortografią. Takie dzieci, mówią dużo i chętnie, i równie chętnie zadają pytania, są dociekliwe. Przejawiają też zainteresowanie słowem pisanym, treścią drukowaną, literami. Mogą same prosić o naukę czytania. Dodatkowo inteligencja werbalna przejawia się w myśleniu symbolicznym, przywiązaniu do schematów, zorganizowaniu i systematyczności.
Inteligencja językowa występuje u : pisarzy, poetów, copywriterów, scenarzystów, mówców, redaktorów, publicystów, przywódców politycznych, dziennikarzy, wykładowców, marketingowców.
Jak rozwijać inteligencję lingwistyczną u dzieci:
- czytanie, czytanie i jeszcze raz czytanie - książki, komiksy, prasa
- wspólne wymyślanie bajki, historii prawdopodobnych i nieprawdopodobnych
- poprosić dziecko o wymyślenie zakończenia dla znanej historii
- krzyżówki
- rebusy
- zagadki słowne
- pisanie opowiadań
- prowadzenie pamiętnika
- przeprowadzanie wywiadów
- recytacja
- śpiewanie
- redagowanie gazetki
- udział w dyskusjach
- tworzenie opowiadanie tylko na podstawie tytułu
- czytanie z podziałem na rolę i z odpowiednią intonacją
- korzystanie ze słowników, encyklopedii, informatorów
- samodzielnie tworzenie zagadki, rebusy
- tworzenie własnej książeczki, ręcznie lub z pomocą edytora tekstu
- nauka języków obcych
- pisanie przy użyciu edytora tekstu
Zabawy słowne, rozwijające inteligencję językową:
- Zabawa w 20 pytań.
- Gra w skojarzenia.
- Wymień: części ciała na 5 liter, owoce na 6 liter itd
- Pokazujemy dziecku dwa obrazki i prosimy o wskazanie podobieństw.
- Układanie wyrazów z liter podanego wyrazu głównego, np. TRAKTOR : TOR, ROK, KTO, KOT itd
- Określenia -wymień jak najwięcej określeń pasujących do danej rzeczy np, wazonu, obrusu, pralki.
- Wyliczanki - np. mama lubi jeść... , co zabierzesz nad morze...., gdzie można mieszkać....
- Gra w szubienicę - zasady
Osoby z rozwiniętą inteligencją werbalną uczą się słuchając, pisząc i dyskutując. Lepiej od innych posługują się słowem mówionym i pisanym, uważniej słuchać ale też wyrażać swoje myśli.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz